K-Supermarket Nastola on Clean Steamin tyytyväinen sopimusasiakas: ”Kukaan ei ollut koskaan tarjonnut minulle ekologista höyrypesua”

Keikkatöistä alkanut yhteistyö syveni nopeasti sopimusasiakkuudeksi, jossa parhaat toimintamallit luotiin yhdessä asiakkaan kanssa.

Keväällä 2020 alkoi moni kauppareissullaan katsella muun muassa ostoskärryjä uusin silmin. Useiden ihmisten kosketuksille altistuvat pinnat näyttäytyivät yhtäkkiä potentiaalisina viruspesinä. Siivousta alettiin tehostaa kaikkialla, jotta asiakkaiden terveysturvallisuus säilyisi.

Myös Nastolan K-Supermarketin kauppias Miia Järvipalo muistaa hyvin tuon poikkeuksellisen kevään ja sen, että Clean Steamin yrittäjä Paavo Johansson otti yhteyttä tarjoten tehostettua kärryjen puhdistuspalvelua juuri oikeaan aikaan.

Clean Steamin käyttämän tehokkaan kuivahöyrypesulaitteiston ansiosta kärryt ja ostoskorit puhdistuivat nopeasti ja bakteerit tehokkaasti tappaen. Kärryt palautuivat välittömästi ilman pitkiä kuivatteluaikoja takaisin asiakkaiden käyttöön. Järvipalo oli vaikuttunut näkemästään. Vaikka höyrypesun tehokkuus oli hänelle jo entuudestaan tuttu ilmiö, vasta yhteistyö Clean Steamin kanssa avasi kunnolla silmät nykyaikaisille mahdollisuuksille siivota tehosta tinkimättä täysin ilman kemikaaleja.

Pinttyneeksi tuomittu lika irtosi

K-Supermarket Nastola sijaitsee vanhassa kiinteistössä, jossa on väistämättä myös pinttyneempää likaa siellä täällä. Järvipalo päätti heittää Clean Steamille haasteen.

– Esittelin Paavolle muutamia erityisen pinttyneitä kohteita ja teimme pieniä testipesuja. Ero oli kuin yöllä ja päivällä! Palkkasin Clean Steamin heti puhdistamaan keikkapesuna lisää kohteita. Esimerkiksi lihankäsittelytilat muuttuivat kuin uusiksi, vaikka aiemmat siivouskumppanimme olivat sanoneet, että likaa on mahdoton saada irti, Järvipalo muistelee yhteistyön ensihetkiä.

Kylmiöt, seinät ja hyllyt puhdistuivat yksi toisensa jälkeen – jopa ”ikuiseen likaan tuomittu” pullohuoneen lattia.

Järvipalo on ollut Nastolassa kauppiaana vuodesta 2019 lähtien, mutta hänellä on vuosikymmenten kokemus kaupan alalta nimenomaan elintarvikepuolelta. Ennen kauppiasuraansa hän työskenteli 12 vuotta Citymarketin myymäläpäällikkönä. Noina vuosina hän on hankkinut lukuisilta siivousfirmoilta erilaisia palveluja, mutta yksikään yritys ei ole Järvipalon uran aikana käyttänyt höyrypesua, vaan kemikaalit ovat niin sanotusti jyränneet. Ja siitä Järvipalo ei pidä.

– Olen aina ajatellut, että mitä vähemmän kemikaaleja, ehdottomasti sitä parempi. Työskentelemme päivittäin irtoelintarvikkeiden parissa. Clean Steam on saanut minut liputtamaan entistä isommin höyrypesun ja muiden kemikaalivapaiden siivousmetodien puolesta.

Keikkahommista sopimusasiakkuuteen

Clean Steam on myös Järvipalon uralla ensimmäinen siivouskumppani, joka pystyy tarjoamaan kaikki K-Supermarketin tarvitsemat puhdistuspalvelut samasta paikasta.

– Aiemmin jouduin aina tilaamaan jonkun tietyn työn toisesta firmasta kuin pääkumppaniltani. Lisäksi harmaita hiuksia aiheutti minuuttipeli. Sovittu urakka käsitti täsmälleen ne asiat, mistä oli ennalta sovittu ja kello kävi koko ajan. Lisätöille ei oikein koskaan ollut aikaa. Kaikki ylläpitosiivouksen ulkopuolelta tiesi aina lisälaskua ja siivoojan vapaan ajan odottelua.

Nykyisin kaikki on toisin, sillä Clean Steamin kanssa on solmittu palvelusopimus, joka kattaa aivan kaiken kiinteällä kuukausisummalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että K-Supermarket Nastolalla on 40-tuntista työviikkoa tekevä oma siivooja, joka on Clean Steamin palkkalistoilla.

Malli on asiakkaalle huoleton ja helppo. Ja ennen kaikkea täydellisesti ennakoitava. Sovittu kuukausiveloitus on helppo budjetoida yrityksen kiinteisiin kuluihin eikä mitään sellaista puhdistustarvetta tule, mitä Clean Steamin kohteesta vastaava Riina ei ehtisi palvelusopimuksen puitteissa tehdä.

Aidosti osa porukkaa

– Sopimuksessa nimetyllä vastuuhenkilöllämme on vastuu, mutta myös vapaus. Riina voi tehdä perussiivouksia omassa tahdissaan, kun ylläpitosiivoukset on tehty. Kun ammattilainen pysyy samana, tulee hänelle parempi tuntuma kohteeseen ja sen tarpeisiin. Siivoojan on tärkeää oppia tuntemaan asiakkaan liiketoiminnan rytmi ja talon tavat, toteaa Clean Steamin yrittäjä Paavo Johansson.

Tämän allekirjoittaa myös Järvipalo. Ensimmäistä kertaa siivoojalla on aidosti aikaa juuri heille ilman, että seuraavan kohteen asiakas jo odottaa. On myös suuri etu, että Riina on paikalla kuutena päivänä viikossa. Jos joku henkilökunnasta huomaa paikan, joka vaatii siivousta tai vaikka jauhopussi hajoaa käytävälle, hoituu asia heti ilman turhia odotteluja.

Järvipalolle on kauppiaana tärkeää, että työnsä huolella ja motivoituneesti aina tekevä Riina tuntee olevansa aidosti yksi heistä, vaikka paidassa lukeekin K-Supermarketin sijaan Clean Steam. Siivoaminen on lopulta hyvin yksinäistä työtä, joten muun työyhteisön lämmin huomiointi tuntuu erityisen hyvältä.

– Kaiken muun hyvän lisäksi sujuvassa yhteistyössä ilahduttaa vahva paikallisuus. Paikallisuus näkyy meidän liikeideassamme vahvasti myös lähiruoan suosimisena. Yrittäjän on aina mukavampi ostaa palvelua paikalliselta yrittäjältä kuin isolta kasvottomalta toimijalta, jonka työntekijä vaihtuu jatkuvasti, Järvipalo päättää.

teksti ja kuvat: Terhi Kangas, Toteuttamo Verbaali